(Martin HŮRKA, Šťastná nehoda na mochovském nebi roku 1922, Mochovský zpravodaj, 2021, roč. 15, č. 1, s. 64-65)
Rozvoj techniky ve 20. století s sebou přinesl též nehody a neštěstí, které se při obsluze strojů a dopravních prostředků běžně stávaly a stávají. Ne že by stará doba koňských povozů byla zcela bez rizika, i vůz se splašenými koňmi dovedl napáchat pěknou paseku, ale přeci jen s rychlejšími a výkonnějšími prostředky nehod přibývalo. Již z doby první republiky máme řadu zpráv i z Mochova a okolí o automobilových nehodách, které skončily smrtí. Poranění či úmrtí způsobovala také zemědělská technika, která se tehdy začínala ve větší míře v zemědělství uplatňovat (doložena jsou zranění utrpěná např. při řepné kampani v mochovském cukrovaru nebo při žních žacími stroji na okolních polích). Mochovu se nevyhnuly ani nehody spojené se stroji, které okupují nebesa. Rád bych zde uvedl ve známost jednu leteckou nehodu, resp. nouzové přistání se šťastným koncem. Odehrála se roku 1922, tedy v době, kdy letectví bylo ještě v plenkách. Na zprávu o této události jsem před časem narazil v dobových českobrodských novinách Naše Hlasy. Dále tedy nechám referovat jich brilantního redaktora Jozefa Miškovského („z“ ve slově Jozef je správně, alespoň tak se pan redaktor vždy podepisoval):
„Dne 5. května o půl 13. hodiny dělníci a úředníci mochovského cukrovaru vyrušeni byli v polední přestávce nepravidelnými výbuchy motoru aeroplánu, který prudce se spouštěl nad továrnou klouzavým letem k zemi. S napětím sledovaný aeroplán přistál na nedalekém poli pana Junka z Mochova, kamž hrnuly se vzápětí velké davy lidí – nejen z Mochova, ale i z celého okolí, z Kozovaz, Vyšerovic a Vykáně, v předtuše nešťastného pádu. S uspokojením ale zkonstatovali na místě, že se stroje sestoupil poněkud vzrušen, ale zdráv francouzský pilot, který lámanou češtinou žádal přispěchavší o vodu na ochlazení téměř již rozžhaveného motoru. Když mu bylo vyhověno, pokusil se pilot pokračovati v cestě, ale pro další defekt nemohl vzlétnouti. – Přítomný ředitel cukrovaru pan ing. Holý ochotně vyhověl žádosti pilota a zapůjčil automobil, který jej i s poštou dopravil do Prahy a současně přivezl montéry, kteří ihned dali se do práce, takže k večer hukot motoru již označoval, že defekt jest odstraněn. Nicméně zůstal aeroplán na poli až do poledne příštího dne, kdy vzlétl, aby nastoupil další cestu. Po celou dobu opravy stroj byl obléhán zvědavci, kteří přišli se podívati na konstrukci této vymoženosti techniky XX. století z blízka. I celé školní třídy se svými učiteli přicházely, aby vyslechly podrobnější výklad a shlédly řídkou pro ně podívanou.“
Ve zdejším kraji tato letecká nehoda či nouzové přistání není jediné. Další podobné incidenty jsou známy od Čelákovic, Nehvizd a z jiných míst. Často jsou spojeny s výcvikem vojenských pilotů nebo s akcemi za druhé světové války.
Prameny a literatura:
- Přerušení letecké pošty. In: Naše Hlasy, 1922, roč. 42, č. 19 z 13. května.