Celoroční otevírací doba

středa - neděle 10 - 12, 12:30 - 17 hod.

Vstupné

Individuální Hromadné
dospělí: 40 Kč
snížené: 20 Kč
dospělí
nad 6 osob: 20 Kč
  děti a důchodci
nad 6 osob: 10 Kč
 další informace zde

rodinné: 60 Kč

Nejbližší akce

Letos si připomínáme 120 let od narození brandýského rodáka, akademického malíře Josefa Olexy, žáka Ferdinanda Engelmüllera a Otakara Nejedlého.  Z důvodu uzavření je výstava prezentována na webových stránkách, v případě otevření pokračuje ve výstavním prostoru muzea.

1. AutoportretAutoportrét, olej, lepenka, 68 x 48 cm, 1981

„Kraj středního Polabí, významná část takzvaného Zlatého pruhu země české, žírná rovina s vysokým nebem, kterou protéká stříbrné Labe, sevřené písčitými břehy, bohatě kvetoucí luka, táhnoucí se do dálky, lemovaná bizarními topoly a háji, na obzoru uzavřená Cecemínem a mystickou horou Řípem. Na vysokém ostrohu se vypíná zámek, symbol města Brandýsa nad Labem, sestersky spojeného mostem se Starou Boleslaví…“, tak charakterizoval Josef Olexa spjatost s místem, které promítl i do svých obrazů.

2. Tun v PolabiTůň v Polabí, pastel, karton, 74 x 83 cm, bez datace

  3. Brandysky zamekBrandýský zámek, kvaš, papír podložen lepenkou, 58 x 79 cm, bez datace

Olexa se narodil 15. srpna 1901 v Brandýse nad Labem, kde také 8. dubna 1983 zemřel. Je pochován na hřbitově v Brandýse nad Labem. Jeho otec Josef Olexa byl profesionálním malířem písma a dekorací, který v sobě nezapřel i umělecké sklony. Bohužel nepřízeň osudu mu nedovolila se věnovat naplno umělecké dráze. A tak chtěl, aby tohoto cíle dosáhl jeho syn.

4. Listky z vojny Lístky z vojny, Josef Olexa senior, tužka, papír, 9 x 14 cm, bez datace

 

5. Listky z vojny Lístky z vojny, Josef Olexa senior, perokresba, papír, 14 x 9 cm, bez datace

Zdálo by se, že s otcovou podporou bude pro Olexu cesta na uměleckou dráhu snadná. Ale nestalo se tak. Otec narukoval do velké války a mladý Olexa musel jít na řemeslo. Vyučil se zahradníkem u Prokopa Řechky a jako příručí nastoupil u různých zahradnických firem. Nakonec působil jako příručí zámeckého zahradníka v Brandýse nad Labem. V té době byla ještě Panská zahrada úplným zahradním rájem. Byly zde fontány, plastiky, altány a velký skleník s tropickou florou.

6. Rucne psany vyucni list Ručně psaný výuční list, papír, 41 x 25,7 cm, 1917

 

Po návratu otce z války se mladý Olexa mohl plně věnovat malbě.  Rád chodil malovat ven, a to hlavně k Labi. Díky plenérové tvorbě se seznámil s akademickým malířem Ferdinandem Engelmüllerem, který často trávil léto ve Staré Boleslavi. Ten ho přijal do své malířské školy, která se nacházela v Hrzánském paláci v Praze na Hradčanech. Olexa zde nastoupil v roce 1920 jako stipendista ministerstva školství a národní osvěty a zůstal u Mistra až do jeho smrti.

7. Stipendium. strojopis8. Prvni Olexova vystava

Stipendium, papír, 30,5x22,7cm,1920, První Olexova výstava u F. Engelmüllera, fotopapír, 16,5x11,2 cm,1923

9. Venovani z obalky na lepty Věnování z obálky na lepty, papír, 10 x 17,5 cm, 1921

10. Pri usti Maleho LabePři ústí Malého Labe, tempera, karton, 82 x 128,5 cm, bez datace

11. Staroboleslavska tunStaroboleslavská tůň, tempera, karton, 82 x 128 cm, bez datace

 

Od roku 1924, díky přímluvě Engelmüllera, pokračoval ve studiu na Akademii výtvarných umění u profesora Otakara Nejedlého. Nejedlého představa výuky byla, že krajinář musí ven za každého počasí. S tím souvisely časté studijní pobyty v Čechách a v zimě zahraniční cesty do Itálie či jižní Francie. V roce 1928 Nejedlého škola uskutečnila zájezd na Korsiku, kde Olexa namaloval obraz Zátiší s artyčoky. Ten byl také vybrán jako dar prefektovi Korsiky. V ten samý rok ukončil Olexa studia a vrátil se pracovat do Brandýsa nad Labem. Už od roku 1923 zde přispíval drobnými perokresbami a dřevoryty do místního vlastivědného časopisu Naše Polabí.

12. Inskripce na akademii vytvarnych umeni v PrazePotvrzená inskripce na Akademii výtvarných umění v Praze, plátno a papír, 13 x 16,8 cm ,1925

13. Nejedleho skola v Ajacciu na KorsiceNejedlého škola v Ajacciu na Korsice, fotopapír, 12,9 x 17,5 cm, 1928, foto A. Tomasi, Ajacio a Bastia, Corse

Z leva nahoře: Josef Hubáček, Vladimír Hroch, štkpt. z ruských legií Vladimír Pleiner, původem z Čech Rybák, který se přiženil do Ajaccia, František Michl, Bedřich Piskač, Josef Vacke, Květoslav Endrys, Josef Václav Síla, Alois Fišárek, Josef Olexa. Zleva uprostřed: Msgr. Canalle, majitel panství Suartello, Mme Jahůdková (ruská amatérská malířka), prof. Otakar Nejedlý, Hana Langenbergová (jeho neteř, později Trefilová), paní Canalle, houslista Josef Pešek. Zleva dole: Václav Trefil,  Bohumil Dvorský, Karel Hofman, Arkadij Solovjev, Bořivoj Žufan, Josef Hašek. (Zdroj jmen: Vladimír Loyda: Josef Olexa malíř české a slovenské krajiny, str. 26)

14. Nase PolabiObálka časopisu Naše Polabí, tisk, papír, 22,3 x 14,8 cm, 1925

 

Po návratu domu se Olexa angažoval ve Spolku pracovníků v umění a ve vědě Purkyně. Spolek byl založen v roce 1928 v Brandýse nad Labem v hostinci U černého koně. Mezi zakládající členy patřil nejen Olexa, ale i Vilém Plocek, Jan Benda či Emil Famíra. Hnacím motorem spolku byl historik a archivář Václav Husa. Svou činnost spolek Purkyně na veřejnosti prezentoval publikacemi, články a výstavami. Za nejzajímavější z nich můžeme považovat kolektivní výstavu Krasoumné jednoty v Praze, konanou ve dnech 28. 5. – 19. 6. 1932.

15. Most olejomalba se strukturamiJosef Olexa, Most, olejomalba se strukturami, 50x45 cm, 1928, foto obrazu Josef Sudek, fotopapír, 12x12 cm

16. Pozvanka na vystavuPozvánka na výstavu, papír, 11,3 x 14,5 cm, 1932

 V roce 1933 se oženil se svou dlouholetou láskou Helenou Tenčlovou. V následujícím roce uspořádal výstavu v síní městského zastupitelstva, kde se prezentoval realistickou malbou. S pomocí Františka Tichého se stal spolupracovníkem nedělní dětské přílohy Slovíčko, které vycházelo v novinách České Slovo. Byly to po delší čas stálé příjmy, které se dříve Olexovi nedostávaly. S manželkou často pobýval na letních ozdravných pobytech v dolním Posázaví na Jílovsku, v jižních Čechách či na Českomoravské vysočině. K posledně jmenovanému místu vydal soubor osmi uměleckých pohlednic. Mimo to se v roce 1940 zúčastnil pražské výstavy Národ svým výtvarným umělcům.

17. Duben 1921Duben 1921, fotopapír nalepen na papíru, 11,1 x 8 cm

18. S Helou u VavrinceS Helou u Vavřince (v pozadí kostel Obrácení sv. Pavla), výřez, fotopapír, 8 x 10,8 cm, 1919

19. SlovickoSlovíčko, novinový výstřižek, papír, 28 x 19,6 cm, 1935

20. LabeLabe, tempera a olej, plátno, 100 x 120 cm, bez datace

21. Borecka tunBorecká tůň (poslední obraz v plenéru), olej, plátno podloženo kartonem, 70 x 90 cm, bez datace

 

V poválečném období Olexa pokračoval v tvorbě uměleckých pohlednic. Tentokrát se zaměřil na město Liberec, kde se chtěl uchytit i jako pedagog. To se mu nakonec podařilo až v jeho rodném městě. Zde získal místo učitele kreslení nejprve na základní odborné škole, a poté na  gymnáziu. Zajímavý byl pro něj rok 1947. Olexa se zúčastnil soutěže o novou stokorunovou bankovku a za svůj návrh získal od poroty čestné uznání.

22. Pracovni prukazPracovní průkaz, papír, 14,7 x 20,9 cm, bez datace

23. Liberecky zamekLiberecký zámek, umělecká pohlednice, papír, 10,5 x 15 cm, bez datace

24. Navrh na stokorunovou bankovkuNávrh na stokorunovou bankovku, tužka, papír nalepen na kartonu, 30,3 x 58,8 cm, bez datace, averz

25. Navrh na stokorunovou bankovkuNávrh na stokorunovou bankovku, tužka, papír nalepen na kartonu, 30,3 x 58,8 cm, bez datace, reverz

Zhoršující se zdravotní stav přesvědčil Olexu k životu na Slovensku. Vydal se žít do obce Štôla ve Vysokých Tatrách. Zde prožil svůj druhý umělecký život a stal se z něho malíř hor. První výstava s touto tématikou proběhla v roce 1960, a to hned na třech místech najednou. Jednalo se o muzeum v Popradě, ve městě Kežmaroku a ve výstavní síni Tatranské galerie ve Starém Smokovci. V roce 1961 založil výtvarný obor na Lidové škole umění v Popradě, kde také do roku 1968 učil. V ten samý rok odešel do důchodu a vrátil  se do Brandýsa nad Labem. V roce 1975 proběhla na Slovensku v Tatranské galerii v Horním Smokovci velká souborná výstava s názvem Tatranská krajina. Olexa zde vystavil 64 svých prací z let 1973 až 1975.

26. Olexa v pleneruOlexa v plenéru, fotopapír, 9 x 11,8 cm, bez datace

27. Chata v stoleChata v Štôle, fotopapír, 10,5 x 14,5 cm, 1964

28. Velke žabi plesoVelké žabí pleso, tempera a olej, plátno, 100 x 120 cm, bez datace

29. Tatranska krajinaTatranská krajina, olej, plátno, 73 x 115 cm, bez datace

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aktuálně

Projekt "Staré cesty v Polabí"

15. 01. 2021 | Brandýs nad Labem

Naše muzeum a Městské muzeum v Čelákovicích uzavřelo roku 2020 dohodu zaměřenou na zkoumání historických (často dnes zničených) cest za účelem studia především středověkého a raně novověkého osídlení v našem regionu. Projekt s aktuální dobou trvání 2020-2025 čerpá z archivních, kartografický, geologických a dalších pramenů, mj. též z detektorových průzkumů. Výstupy jsou plánovány především v podobě publikací (viz např. zde), přednášek (např. zde či zde), exkurzí a prezentací na webu muzea.


Muzeum opět UZAVŘENO!

12. 10. 2020 | Brandýs nad Labem

Vážení návštěvníci, Oblastní muzeum Praha-východ a všechny jeho pobočky jsou z důvodu opatření vlády ČR proti šíření koronaviru od pátku 18. prosince 2020 do odvolání opět U Z A V Ř E N Y.

Děkujeme za pochopení.